De voor- en nadelen van online klantenbeoordelingen

E-commerce wordt vaak – en ten onrechte – gezien als een gemakkelijke manier om geld te verdienen. Maak jouw website en de wereld is jouw oester. Voor degenen onder ons die in de industrie werken, weten we dat dit niet noodzakelijkerwijs het geval is. Er zijn veel factoren die bijdragen aan het succes in de e-commerce.

Een factor die kan bijdragen aan succes is het gebruik van online klantbeoordelingen om een sterkere online aanwezigheid op te bouwen. Echter, online beoordelingen zijn niet noodzakelijkerwijs 100% voordelig. Er zijn een aantal voor- en nadelen verbonden aan online klantenreviews – je dient hiermee rekening te houden bij de beslissing of je je aanmeldt bij een reviewpartner. Wil je Google Reviews kopen of wil je meer informatie erover? Lees dan verder!

De voordelen van online klantenreviews

  • Gratis reclame en inhoud voor jouw bedrijf op een andere website.
  • Verbeterd vertrouwen van de klant in jouw bedrijf. Dit is vooral belangrijk voor de vakhandel, omdat het een voorsprong kan geven op concurrenten die geen gebruik maken van klantenbeoordelingen.
  • Potentiële omzettingsgraad neemt toe door verbeterd vertrouwen.
  • Potentiële verbetering van de resultaten van zoekmachines. Zoekmachines houden rekening met het aantal verschijningen van bedrijfsnamen bij het genereren van resultaten. Dit wordt verhoogd door berichten die jouw bedrijfsnaam bevatten.
  • Verbeterde geloofwaardigheid van de klant door tegengestelde beoordelingen toe te staan.
  • Vermindering van klachten en rendementen omdat klanten eventuele negatieve punten over producten kunnen zien voordat ze kopen.
  • De mogelijkheid om verbeterpunten in jouw bestelproces te benadrukken.

De nadelen van online klantenbeoordelingen

  • Een gebrek aan negatieve beoordelingen kan de mening van een klant over jouw bedrijf en zijn beslissing om een aankoop te doen, beïnvloeden. Onderzoek van Reevoo geeft aan dat 68% van de klanten vertrouwen heeft in beoordelingen en het bedrijf meer als ze zowel positieve als negatieve beoordelingen bevatten, terwijl 30% verdenkt van gefabriceerde beoordelingen of censuur als ze geen negatieve beoordelingen zien.
  • Eén negatieve beoordeling van een product of bedrijf kan het beeld dat een potentiële klant van het product of bedrijf heeft scheef trekken.
  • De meeste reviewsites van derden zullen je kosten in rekening brengen voor het gebruik van hun diensten. Je moet bepalen of de voordelen opwegen tegen de kosten.
  • Op beoordelingssites van derden hebben ontevreden klanten de vrijheid om te zeggen wat ze willen. Dit kan leiden tot het plaatsen van kwaadaardige of schadelijke informatie.
  • Je moet de beoordelingen actueel en actueel houden. Anders lijken ze achterhaald en irrelevant.

Conclusie

Dit artikel heeft een aantal van de mogelijke voor- en nadelen van het gebruik van online klantenbeoordelingen belicht. Hoewel de voors en tegens onmiskenbaar gunstig zijn, kan het over het hoofd zien van de nadelen mogelijk het tegenovergestelde resultaat opleveren dat u nastreeft.

Het is begrijpelijk dat veel bedrijfseigenaren er niet zeker van zijn dat er negatieve recensies over hun bedrijf worden gepubliceerd. Echter, het presenteren van een paar fouten – en details over hoe je deze met succes hebt opgelost – zal helpen om het vertrouwen van de klant op te bouwen.

Het is belangrijk om op te merken dat als je jouw bestelproces en communicatie met klanten blijft verbeteren, de voordelen van het gebruik van online klantenreviews voor zowel de service als de producten in potentie de nadelen kunnen overwinnen.

Lees ook: Dingen die je moet weten voordat je een slimme lichtschakelaar aanschaft