Procesorchestratie brengt automatisering naar een hoger niveau

Organisaties hebben zich het afgelopen jaar aangepast aan een reeks nieuwe normalen: sociale afstandelijkheid, werken op afstand, virtuele diensten en nog veel meer. De meeste van deze veranderingen hebben een beroep gedaan op IT-teams die al druk bezig waren met het beheren van complexe omgevingen en tekorten aan resources.

Aan sociale afstand en lockdowns zal uiteindelijk een einde komen, maar de COVID-19-crisis heeft nu al de kijk van organisaties op DX veranderd. Het gaat niet langer alleen om efficiëntie en productiviteit, maar ook om veerkracht – dat langgekoesterde doel om zich snel te kunnen aanpassen aan nieuwe uitdagingen.

Proces orchestration vs. proces automatisering

Bedrijven en IT-organisaties praten al tientallen jaren over automatisering, en de voordelen van automatisering worden vrij goed begrepen. Door handmatige processen te automatiseren, kunnen organisaties:

  • Menselijke fouten verminderen, wat de betrouwbaarheid verhoogt
  • Menselijke tussenkomst overbodig maken, wat processen efficiënter kan maken
  • De productiviteit verhogen door werknemers te helpen meer te bereiken in minder tijd
  • Het moreel verhogen door vervelende, repetitieve taken te elimineren

Traditioneel werd automatisering op een opportunistische basis bereikt. Zo kan een job scheduler bijvoorbeeld worden gebruikt om ’s nachts batchprocessen te beheren, terwijl een aparte tool wordt gebruikt om klantgegevens te verzamelen en een verzameling aangepaste scripts wordt gebruikt om die gegevens tussen omgevingen te verplaatsen.

Process orchestration daarentegen verwijst naar de praktijk van het verenigen van deze individuele taken in end-to-end processen, vaak met behulp van een uitbreidbaar automatiseringstool. Dit stelt IT-teams in staat om de volledige levenscyclus van processen vanaf één locatie te beheren, inclusief ontwikkeling, testen, monitoring en beheer.

Orkestratie van processen heeft een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van traditionele automatiseringspraktijken. Deze omvatten:

  • Vermindering van de complexiteit door het coördineren en consolideren van ongelijksoortige tools
  • Vergroting van de veerkracht door de noodzaak van aangepaste scripts te verminderen
  • Verbetering van de gemiddelde tijd tot oplossing (MTTR) door centralisatie van de bewaking en logging van processen
  • Vereenvoudiging van compliance door het beheer van audit- en credentialvereisten vanaf één locatie
  • Integratie van nieuwe tools en technologieën met één enkel orkestratieplatform in plaats van meerdere, los van elkaar staande applicaties

Lees ook: 3 Voordelen van het gebruik van een wasmachine